انتخاب نام برند در حالت ظاهری آسان به نظر می رسد و امکان دارد آخرین مطلبی باشد که بعضی از مدیران مشاغل در زمان راه اندازی بیزینس خود به آن فکر می کنند. اما این عمل در واقع صحیح نیست و انتخاب کردن عنوانی برای برند مد نظر به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات یک مدیر و بنیانگذار یک نام تجاری محسوب می شود. عنوان برند و در واقع نماد آن به عنوان هویت یک بیزینس در نظر گرفته می شوند و در واقع اولین مواردی هستند که در وهله اول باعث جلب توجه مخاطب می شوند.از طرفی لازم است نام برندی که انتخاب می شود به صورت اصولی انتخاب شود تا پس از گذشت یک مدت زمان کوتاه به یک نام ماندگار تبدیل شود و تحت هیچ شرایطی از یاد مخاطب پاک نشود. نام هایی همچون گوگل، مایکروسافت، پوما و یا استارباکس از جمله نام های تجاری ماندگار در زمینه های مختلف هستند که هر شخص با شنیدن این نام سریعا به یاد محصولات، خدمات و یا حوزه فعالیتی آنها خواهد افتاد.
چرا انتخاب اسم برند از اهمیت بالایی برخوردار است؟
اسم برند در واقع هویت آن محسوب می شود و بدین خاطر باید نامی معنادار، قابل فهم و مخصوص باشد تا به آسانی در ذهن افراد جای بگیرد. انتخاب نام مناسب، تاثیر مستقیم و بسزایی بر موفقیت یک بیزینس دارد زیرا حجم بالایی از مردم تا زمانی که نتوانند با نام یک برند ارتباط برقرار کنند به احتمال بالا به مشتریان آن برند تبدیل نخواهند شد به طور واضح تر میتوان گفت اسم برند تاثیر بسزایی در جذب مخاطب(مشتری) دارد. بنابراین هدف اصلی از انتخاب نام برند به طور کلی همراه با دلیل در پاراگراف بالا به وضوح دیده میشود از طرفی بایستی نام یک برند بایستی شرایط زیر را دارا باشد:
بایستی هنگام انتخاب اسم تمامی موارد بالا در نظر گرفته شود. اگر اسم انتخاب شده اکثریت ویژگی های بالا را شامل شود قطعا به نامی ماندگار تبدیل میشود و همینطور میتواند معرف بسیار خوبی برای بیزینس مدنظر باشد.
یک اسم خوب برای برند چه ویژگی هایی دارد؟
علاوه بر موارد بالا ویژگی های دیگری نیز برای انتخاب یک نام ماندگار لازم است که در ادامه به آنها می پردازیم. از جمله مهم ترین ویژگی های یک نام ماندگار و مناسب برای برند میتوان علاوه بر موارد بالا به دو مورد زیر اشاره کرد:
1-به راحتی تلفظ شود
اولین ویژگی می توان به تلفظ راحت و بدون مشکل نام برند اشاره کرد؛ نامی که تلفظ و حالت نوشتاری مشکلی داشته باشد، هیچ زمان نمی تواند نامی ماندگار در ذهن نباشد. نام برند بایستی به آسانی تلفظ شود تا مخاطبی که برای اولین بار آن را ملاقات می کند در تلفظ آن دچار مشکل نشود.
2-قابلیت ثبت شدن داشته باشد
دومین ویژگی مهم این است که مطابق با معیار های روز جامعه انتخاب شود تا به صورت قانونی قابل ثبت شدن باشد. اگر نام برند شما قابلیت ثبت به صورت قانونی را نداشته باشد، در واقع کلیه زحمات و هزینه ها برای انتخاب عنوان برند ارزشی ندارد.
بنابراین یک نام ماندگار و مناسب بایستی تمامی خصوصیات بالا را داشته باشد تا پس از گذشت زمانی بتواند به عنوان نامی ماندگار در ذهن مخاطبان ثبت شود. نام هایی که از مفهوم خاصی برخوردار نیستند و یا حالت نوشتاری و تلفظی آنها سخت است، شاید در اولین نگاه باعث جلب توجه افراد شود اما شانس ماندگاری و موفقیت آنها بسیار پایین است.
چگونگی انتخاب اسم برند
مراحل پیشنهادی انتخاب اسم برند شامل:
مرحله اول: هویت و هدف اصلی انتخاب برند
قبل از انتخاب اسم بایستی هدف و هویت واقعی برند و بیزینس مشخص شود؛ در واقع باید مشخص شود که برند انتخابی قرار است چه خدماتی را ارائه دهد و از طرف دیگر هدف آن برای آینده چیست؟ برای پاسخ به این سوال بایستی موارد زیر رعایت شود:
مرحله دوم: پیدا کردن وجه تمایز از رقبا
درک اینکه چه مسئله ای باعث می شود که برند انتخابی از دیگر برند ها متمایز شود این است که یک نام تجاری مناسب برای برند انتخاب کنیم. پس از کشف آنچه که باعث منحصر به فرد شدن برند می شود بایستی این حس برتری را به برند خود ارتباط دهیم.
مرحله سوم: هم اندیشی و برگزار کردن جلسات طوفان فکری
در این جلسه بایستی با هم اندیشی همراه با دیگر افراد، از موارد زیر ایده گرفته شود:
یکی دیگر از مباحثی که در جلسات طوفان فکری مطرح می شود، بررسی دسته بندی های متقاوت اسامی تجاری است که شامل:
مرحله چهارم: بررسی اسامی کاندید شده در جلسه طوفان فکری
اسامی کاندید شده بایستی دارای خصوصیات گفته شده در بخش های پیشین باشد و نکته مهم این که حتما توسط بیزینس دیگری انتخاب نشده باشد. برای تشخیص این موضوع بایستی به وب سایت ثبت علائم تجاری مراجعه شود. پس از اطمینان از منحصر به فرد بودن نام تجاری بایستی یک نام نهایی برای برند انتخاب کنیم.
جمع بندی
انتخاب اسم برند یکی از مهم ترین بخش های راه اندازی یک بیزینس است که به نوعی به عنوان هویت برند شما است. نام تجاری بایستی معرف حوزه فعالیت باشد.
با در نظر گرفتن نکاتی که از اول مقاله بیان شد به آسانی می توان نام تجاری مناسب و منحصر به فردی برای برند انتخاب کنیم این نام باید طی مراحلی و دارا بودن ویژگی هایی به صورت کاملا واضح انتخاب شود زیرا این عمل سبب رونق کسب و کار مربوطه و همینطور جذب مشتری و مشتری مداری می شود.