علی حسن زادهعلی حسن زادهعلی حسن زادهعلی حسن زاده

  • طراحی لوگو
  • موکاپ رایگان
  • آموزش
  • ریدیزاین
  • وبلاگ
  • تعرفه طراحی لوگو
  • درباره ما
  • تماس با ما
instagram
طراحی لوگو فیلم سینمایی
طراحی لوگو فیلم سینمایی
سپتامبر 12, 2022
منتشر شده توسط ali on سپتامبر 12, 2022
موضوعات
  • آموزش
  • طراحی لوگو
برچسب ها
روش انتخاب نام برند

روش انتخاب نام برند

انتخاب نام برند در حالت ظاهری آسان به نظر می‌ رسد و امکان دارد آخرین مطلبی باشد که بعضی از مدیران مشاغل در زمان راه اندازی بیزینس خود به آن فکر می کنند. اما این عمل در واقع صحیح نیست و انتخاب کردن عنوانی برای برند مد نظر به عنوان یکی از مهم ‌ترین اقدامات یک مدیر و بنیانگذار یک نام تجاری محسوب می‌ شود. عنوان برند و در واقع نماد آن به عنوان هویت یک بیزینس در نظر گرفته می‌ شوند و در واقع اولین مواردی هستند که در وهله اول باعث جلب توجه مخاطب می شوند.از طرفی لازم است نام برندی که انتخاب می شود  به صورت اصولی انتخاب شود تا پس از گذشت یک مدت زمان کوتاه به یک نام ماندگار تبدیل شود و تحت هیچ شرایطی از یاد مخاطب پاک نشود. نام‌ هایی همچون گوگل، مایکروسافت،  پوما و یا استارباکس از جمله نام ‌های تجاری  ماندگار در زمینه های مختلف هستند که هر شخص با شنیدن این نام سریعا به یاد محصولات، خدمات و یا حوزه فعالیتی آنها خواهد افتاد.

چرا انتخاب اسم برند از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اسم برند در واقع هویت آن محسوب می ‌شود و بدین خاطر باید نامی معنادار، قابل فهم و مخصوص باشد تا به آسانی در ذهن افراد جای بگیرد. انتخاب نام مناسب، تاثیر مستقیم و بسزایی بر موفقیت یک بیزینس دارد زیرا حجم بالایی از مردم تا زمانی که نتوانند با نام یک برند ارتباط برقرار کنند به احتمال بالا به مشتریان آن برند تبدیل نخواهند شد به طور واضح تر میتوان گفت اسم برند تاثیر بسزایی در جذب مخاطب(مشتری) دارد. بنابراین هدف اصلی از انتخاب نام برند به طور کلی همراه با دلیل در پاراگراف بالا به وضوح دیده میشود از طرفی بایستی نام یک برند بایستی شرایط زیر را دارا باشد:

  • آسان باشد تا به راحتی در ذهن جای بگیرد و فراموش نشود.
  • تناسب با زمینه فعالیت و شخصیتی برندی که مدنظر ماست.
  • معنادار و قابل فهم باشد.
  • باعث جلب توجه مخاطب شود.
  • احساسات مخاطب را به سمت درستی سوق دهد.
  • متمایز باشد تا از رقبای خود پیشی بگیرد.
  • قابل اشتراک گذاری در شبکه های مجازی باشد.
  • نام برند انتخابی نباید کپی برداری شده باشد.

بایستی هنگام انتخاب اسم  تمامی موارد بالا در نظر گرفته شود. اگر اسم انتخاب شده اکثریت ویژگی های بالا را شامل شود قطعا به نامی ماندگار تبدیل می‌شود و همینطور میتواند معرف بسیار خوبی برای بیزینس مدنظر باشد.

یک اسم خوب برای برند چه ویژگی هایی دارد؟

علاوه بر موارد بالا ویژگی های دیگری نیز برای انتخاب یک نام ماندگار لازم است که در ادامه به آنها می پردازیم. از جمله مهم ‌ترین ویژگی‌ های یک نام ماندگار و مناسب برای برند میتوان علاوه بر موارد بالا به دو مورد زیر اشاره کرد:

1-به راحتی تلفظ شود

اولین ویژگی می توان به تلفظ راحت و بدون مشکل نام برند اشاره کرد؛ نامی که تلفظ و حالت نوشتاری مشکلی داشته باشد، هیچ زمان نمی تواند نامی ماندگار در ذهن نباشد. نام برند بایستی به آسانی تلفظ شود تا مخاطبی که برای اولین بار آن را ملاقات می کند در تلفظ آن دچار مشکل نشود.

2-قابلیت ثبت شدن داشته باشد

دومین ویژگی مهم این است که مطابق با معیار های روز جامعه انتخاب شود تا به صورت قانونی قابل ثبت شدن باشد. اگر نام برند شما قابلیت ثبت به صورت قانونی را نداشته باشد، در واقع کلیه زحمات و هزینه‌ ها برای انتخاب عنوان برند ارزشی ندارد.

بنابراین یک نام ماندگار و مناسب بایستی تمامی خصوصیات بالا را داشته باشد تا پس از گذشت زمانی بتواند به عنوان نامی ماندگار در ذهن مخاطبان ثبت شود. نام‌ هایی که از مفهوم خاصی برخوردار نیستند و یا حالت نوشتاری و تلفظی آنها سخت است، شاید در اولین نگاه باعث جلب توجه افراد شود اما شانس ماندگاری و موفقیت آنها بسیار پایین است.

چگونگی انتخاب اسم برند :

مراحل پیشنهادی انتخاب اسم برند شامل:

مرحله اول: هویت و هدف اصلی انتخاب برند

قبل از انتخاب اسم بایستی هدف و هویت واقعی  برند و بیزینس مشخص شود؛ در واقع باید مشخص شود که برند انتخابی قرار است چه خدماتی را ارائه دهد و از طرف دیگر هدف آن برای آینده چیست؟ برای پاسخ به این سوال بایستی موارد زیر رعایت شود:

  • هدف: هدف از تاسیس برند
  • ماموریت: خدمات ارائه شده
  • ارزش‌ ها: اصول مدیریت

مرحله دوم: پیدا کردن وجه تمایز از رقبا

درک اینکه چه مسئله ای باعث می شود که برند انتخابی از دیگر برند ها متمایز شود این است که یک نام تجاری مناسب برای برند انتخاب کنیم. پس از کشف آنچه که باعث منحصر به فرد شدن برند می شود بایستی این حس برتری را به برند خود ارتباط دهیم.

مرحله سوم: هم اندیشی و برگزار کردن جلسات طوفان فکری

در این جلسه بایستی  با هم اندیشی همراه با دیگر افراد، از موارد زیر ایده گرفته شود:

  • صفاتی که باعث توصیف خدمات می شوند بایستی نوشته شوند.
  • حسی که مشتریان پس از استفاده از خدمات بیان می کنند بایستی نوشته شوند.
  • تمامی کلمات ارتباط دهنده با حوزه فعالیت بایستی نوشته شوند.
  • اسامی برند های مشابه و رقبا بایستی نوشته شوند.

یکی دیگر از مباحثی که در جلسات طوفان فکری مطرح می شود، بررسی دسته بندی‌ های متقاوت اسامی تجاری است که شامل:

  • نام موسس
  • نام ‌های توصیفی: این نام ‌ها دقیقا بیانگر ماهیت برند هستند. مانند سفر مارکت ( وب سایت فروش بلیط هواپیما و قطار).
  • نام ‌های ساختگی: یک نام مانند مانند اسنپ، تپسی.
  • نام‌ های استعاره‌ ای: اسامی ای که به شخصیت‌ های مهم تراشاره دارد مانند بیمارستان  دکتر علی شریعتی.
  • نام‌ های مخفف: نام‌ هایی که  در واقع از حروف اول چندین کلمه ساخته می ‌شوند مانند شرکت هواپیمایی هما.
  • نام‌ های ترکیبی: اسامی ای که از ترکیب دو اسم  (هر دو معنادار یا یکی معنادار و یکی بی معنا) ساخته می ‌شوند مانند FaceBook.

مرحله چهارم: بررسی اسامی کاندید شده در جلسه طوفان فکری

اسامی کاندید شده بایستی دارای خصوصیات گفته شده در بخش‌ های پیشین باشد و نکته مهم این که  حتما توسط بیزینس دیگری انتخاب نشده باشد. برای تشخیص این موضوع بایستی به وب سایت ثبت علائم تجاری مراجعه شود. پس از اطمینان از منحصر به فرد بودن نام تجاری بایستی یک نام نهایی برای برند انتخاب کنیم.

جمع بندی:

انتخاب اسم برند یکی از مهم ‌ترین بخش‌ های راه اندازی یک بیزینس است که به نوعی به عنوان هویت برند شما است. نام تجاری بایستی معرف حوزه فعالیت باشد.

 با در نظر گرفتن نکاتی که از اول مقاله بیان شد به آسانی می‌ توان نام تجاری مناسب و منحصر به فردی برای برند انتخاب کنیم این نام باید طی مراحلی و دارا بودن ویژگی هایی به صورت کاملا واضح انتخاب شود زیرا این عمل سبب رونق کسب و کار مربوطه و همینطور جذب مشتری و مشتری مداری می شود.

لینک های مفید :
روش انتخاب نام برند
بریف طراحی لوگو
تعرفه طراحی لوگو
طراحی هویت بصری
طراحی برندبوک
کاربرد موکاپ در طراحی لوگو
طراحی لوگو با هوش مصنوعی
مراحل ساخت برند
بهترین نرم‌افزارهای طراحی لوگو
بهترین استودیو طراحی لوگو در مشهد

اشتراک گذاری
6
ali
ali

مطالب مرتبط

چگونه با تعرفه انجمن طراحان گرافیک ایران کار کنیم

چگونه با تعرفه انجمن طراحان گرافیک ایران کار کنیم

می 6, 2025

چگونه با تعرفه انجمن طراحان گرافیک ایران کار کنیم ؟!


اطلاعات بیشتر
عصاره برند چیست و چرا اهمیت دارد؟
دسامبر 17, 2024

عصاره برند چیست و چرا اهمیت دارد؟


اطلاعات بیشتر
برندینگ در بازارهای جهانی: چالش‌ها و استراتژی‌های موفق برای ورود به بازارهای بین‌المللی
دسامبر 7, 2024

برندینگ در بازارهای جهانی


اطلاعات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ساخته شده توسط تیم طراحی سایت آردیچ
instagram