هدف از ریدیزاین لوگو نگه داشتن لوگو کسب و کارها و همینطور رسیدن به بالاترین درجه تأثیر گذاری برند آن لوگو می باشد. از سمت دیگری به رسمیت شناخته شدن لوگو و تکمیل برند نیز از دیگر اهداف ریدیزاین لوگو است. از دیدگاه علم تبلیغات فرآیند تکامل لوگو یک جزغیر قابل جایگزین در موفقیت یک بیزینس محسوب میشود. لازم به ذکر است که طراحی از نو لوگو و یا آپدیت آن یکی از سرفصلهای اساسی در کمپینهای تبلیغاتی کمپانی های کوچک و بزرگ دنیا محسوب میشود.
به طور معمول هر بیزینسی در طول زمان به یک تکامل معمولی میرسد که برای همه بیزینس های موفق وجود دارد. بدین صورت است که هرچه تکامل یک بیزینس با سرعت بیشتری پیش برود به احتمال زیاد لوگو آن بیزینس توانایی بیان ارزش های ایجاد شده جدید را نخواهد داشت.
برندینگ موضوع مهمی در برنامه پیشرفت بیزینس است که اثر مستقیمی در افزایش فروش، اعتماد مخاطبان و برقراری رابطه احساسی با آنها است به طوری که نادیده گرفتن این موضوع در واقع بایستی غیر ممکن ساختن یک بیزینس چشم نوازمی شود ممکن است با تغییر این استراتژی یک لوگو حرفه ای بازهم قابل استفاده باشد و نیازمند تغییر نباشد ولی اگر لوگویی مد نظر باشد که موفق نشود با تغییرات استراتژی برند انتخابی همخوانی داشته باشد، بایستی عمل ریدیزاین انجام شود.
لوگو یک برند به طور کلی برای شناختن کمپانی و محصولات آن به مخاطبان و همینطور ارتباط مستقیم با آنها ، طراحی میشود.. نکته بسیار مهم اینجاست که مردم (مخاطبان) کاملاً با استفاده از یک سلیقه شخصی دست به انتخاب میزنند. لوگو در واقع معرف شرکت است و وظیفه اولین برخورد حسی با مخاطبان را دارد. پس مخاطبان در ابتدا با دیدن لوگو شما میفهمند که میتوانند به بیزینس و یا محصولات شما اعتماد کنند یا خیر.
هدف اصلی آژانسهای بازاریابی و برندینگ ، شناخت بیزینس مد نظر و مشتریان آنها و برنامه ریزی برای داشتن یک استراتژی برندینگ مناسب بر طبق روشهای مدرن است. اما علم برندینگ مانند هر علوم دیگر همیشه شاهد تغییر و پیشرفتهای زیادی است. پس به همین علت نیز این آژانسها سعی دارند تا با استفاده از ابزارهای جدید، خود و مخاطبان را به اهداف مورد نظر برسانند.
عمر مفید طراحی لوگو از 5 تا 10 سال است. یعنی طراحان لوگو باید به گونه ای لوگو مدنظر خود را طراحی کنند که بر طبق تغییرات مد جهانی، نیازمند کمترین تغییرات باشد. هر قسم از لوگوها نیز مانند هر عنصر دیگری عمر مفیدی دارند و پس از پایان این طول عمر اگر تشخیص داده شد که لوگو شما اصطلاحاً پیر شده و دیگر جذابیت گذشته را ندارد اکنون وقتی ریدیزاین آن است.
امروزه رقابت برای فروش محصولات بین کمپانیها بسیار زیادتر نسبت به قبل شده است بهگونه ای که نادیده گرفتن هر یک از این بیزینس ها در برنامههای بازاریابی، شکست آنها را به دنبال دارد. همانطور که از لوگو به عنوان اساسی ترین جز یک برند یاد میشود از طرفی دیگر نیز می توان از آن به عنوان نخستین رقابت کننده کمپانیها نیز یاد کرد. به طور قطع لوگویی در این میان پیروز این رقابت خواهد بود که به بهترین شکل و به صورت حرفه ای طراحی شده و به روز است. اگر لوگوی ما قدرت رقابت با سایر برندها را ندارد، نیازمند یک تجدید نظر اساسی در طراحی خود دارد در غیر این صورت شما پیشرفت و پیروزی را به رقبای خود هدیه خواهید داد.
عمل تفکیک یک بیزینس گسترده به چند کسب و کار کوچک تر و جدا از هم و یا ادغام چندین کسب و کار با یکدیگر با هدف تمرکز روی مخاطبان هدفمند و یا گسترش بیزینس، باعث میشود تا لوگوهایی که قبلاً در ارتباط با آنها مشاهده کردیم ریدیزاین یا حتی حذف شوند.
اگر لوگوی انتخابی در طراحی و مفهوم خود دارای پیچیدگی بیش از اندازه باشد به نحوی که آن لوگو نتواند هدف اصلی خود که ارتباط احساسی با مخاطبان است را برقرار کند، واضح است که بایستی دسخوش بازبینی و ریدیزاین قرار گیرد. این نکته را به یاد داشته باشید که لوگوهایی با مفهوم پیچیده برای مخاطبان بسیار ناخوشایند هستند.
برندها به جز شناسایی مخاطبان خود لوگویی متناسب با رفتار حسی آنها طراحی میکنند تا در واقع پاسخگوی نیازشان باشد..
دلایلی که باعث میشود تا یک لوگو نیاز به ریدیزاین داشته باشد،در سوالات زیر خلاصه می شود:
1.آیا شرکت با تکامل قابل توجهی مواجه شده است؟
2.آیا روند بیزینس دچار دگرگونی شده است؟
3.آیا تغییر دادن استراتژی برندینگ موجب تعلیق لوگو شده است؟
4.آیا سلیقه مخاطبان نسبت به بیزینس تغییر کرده؟
5.آیا بازخورد حسی مناسبی از لوگو مربوطه دریافت می شود؟
6.آیا تغییر نظام برندینگ لوگو مد نظر را به یک لوگو تاریخ گذشته تبدیل کرده است؟
7.آیا لوگو بیش از حد پیچیده است؟
8.آیا استانداردهای بروز طراحی در لوگو به خوبی رعایت نشده است؟
9.آیا عمر مفید لوگو به پایان رسیده است؟
10.آیا لوگوی مد نظر توانایی رقابت با لوگو سایر برندها را دارد؟
11.آیا ادغام و یا تفکیک بیزینس مد نظر به صورت کلی همراه با سایر برندها اتفاق افتاده است؟
12.آیا مخاطبان جدیدی وارد بیزینس شده است؟
دانستن نکات زیر کمک می کند که به اساسی ترین شکل ممکن دست به ریدیزاین لوگو بزنیم. این نکات عبارت اند از:
1-تبدیل لوگو پیشین به لوگویی سخت تر در واقع باعث شکست عمل ریدیزاین لوگو می شود.
2-بایستی تفاوت بیزینس مربوطه با رقبا حفظ شود به طوری که که برای رقابت با آنها باید بازگویی ارزشهای ویژه و رقابتی برند مد نظردر طراحی لوگو در نظر گرفته شده باشد.
3-توجه به سوابق به روزرسانی لوگو میتواند ذهنی باز از روند ریدیزاین طراحی لوگو را به وضوح نمایش دهد.
4-داشتن یک برنامه زمانی از پیش تعیین شده در ارتباط با طراحی مجدد لوگوی آینده نگرشی جذاب در استراتژی برندینگ است.
برند مد نظر بعد از طراحی مجدد لوگو نیازمند یک کمپین بزرگ تبلیغاتی برای معرفی چهره جدید بیزینس مربوطه است. حتی بعضی از افراد نیز استراتژی برندینگ خود را برای این کار تغییر می دهند. بایستی از هر ابزاری استفاده شود تا چهره جدید برند به مخاطبان شناسانده شود.
فرآیندهای بعد از طراحی مجدد لوگو بایستی جدی در نظر گرفته شود تا در نهایت به پیروزی و پیشرفت برند برند در زمینه مربوطه تبدیل شود. نقش مشاور خوب و همینطور کارشناسان باسلیقه نیز در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
به طور کلی این موضوع کاملا واضح است که طراحی لوگو مناسب برای یک شرکت و یا یک بیزینس فرآیندی است که نیاز به تمرکز و زمان کافی دارد ولی ممکن است به خاطر بروز برخی از دلایلی که در این مقاله به طور کامل به آن ها اشاره کردیم این لوگوها دچار تحولاتی شوند. تشخیص زمان اقدام به ریدیزاین لوگو، بسیار حائز اهمیت است.
در نهایت باید این نکته را همواره به خاطر سپرده شود که عملیات ریدیزاین لوگو به معنی تعویض ساختار لوگو قبلی نبوده و بلکه هدف از آن افزایش تأثیرگذاری با حفظ ساختار اصلی لوگو قبلی است. این نکته نیز فراموش نشود که به کارگیری یک تیم خلاق و مجرب برای طراحی مجدد لوگو بیزینس مربوطه یکی از ملزومات است.
لینک های مفید :
روش انتخاب نام برند
بریف طراحی لوگو
تعرفه طراحی لوگو
طراحی هویت بصری
طراحی برندبوک
کاربرد موکاپ در طراحی لوگو
طراحی لوگو با هوش مصنوعی
مراحل ساخت برند
بهترین نرمافزارهای طراحی لوگو
بهترین استودیو طراحی لوگو در مشهد