اگه دنبال ساخت یه برند قوی و حرفهای هستی، یا بهعنوان یه طراح گرافیک با پروژههای برندینگ سر و کار داری، احتمالاً اسم برندبوک به گوشت خورده. اما واقعاً برندبوک چیه؟ به چه دردی میخوره؟ و چرا بعضی از برندها اینقدر جدی میگیرنش؟ توی این مقاله خیلی ساده و کامل همه چی رو برات توضیح میدم.
برندبوک یا همون دفترچه راهنمای برند، یه سند جمعوجوره که مشخص میکنه برندت قراره چه شکلی دیده بشه، چه لحن و حسی داشته باشه و چطوری با مخاطب ارتباط برقرار کنه.
فرض کن یه نقشه راه داری که نشون میده لوگو کجا استفاده بشه، چه رنگهایی برندتو نشون میدن، فونت چی باشه، و حتی وقتی برندت حرف میزنه (توی تبلیغ یا کپشن یا سایت)، لحنش چجوری باشه. اون نقشه راه همون برندبوکه.
شاید اولش فکر کنی برندبوک یه چیز اضافهاس، ولی اگه میخوای برندت حرفهای دیده بشه و همه چیزش هماهنگ باشه، برندبوک یه چیز واجبه. چرا؟ چون:
حالا که فهمیدیم برندبوک چیه و چرا مهمه، بریم سراغ اینکه توی برندبوک چی مینویسن؟
ماموریت و هدف برند: قراره چی کار کنیم؟ واسه کی؟ چرا؟
ارزشها و باورها: چه چیزهایی برامون مهمه؟
شعار برند (Tagline): یه جملهی ساده که مفهوم برند رو برسونه.
لحن برند (Tone of Voice): برند قراره چطوری صحبت کنه؟ صمیمی؟ جدی؟ رسمی؟ شوخطبع؟
لوگو و نحوه استفاده ازش: کجا و چطوری استفاده بشه، چی کار نکنیم!
رنگهای برند: رنگ اصلی، رنگ مکمل، و رنگهایی که مجاز به استفاده هستن.
فونتها: چه فونتهایی رسمیمون هستن، چه فونتهایی جایگزین.
تصاویر و المانهای گرافیکی: سبک عکسبرداری، آیکونها، پترنها و…
نمونههای استفاده از لوگو و رنگها: مثلاً روی کارت ویزیت، پست اینستا، بستهبندی و…
چیزایی که نباید استفاده بشن: مثلا لوگو رو نکش! یا رنگ اشتباهی استفاده نکن.
قالبهای آماده (اگه باشه): بعضی برندبوکها فایل پاورپوینت، نامه اداری یا قالب پست اینستا هم دارن.
برای کارفرماها:
اگه مدیر یه کسبوکاری، برندبوک بهت کمک میکنه همیشه حرفهای دیده بشی و همه چی از تبلیغ گرفته تا طراحی کارت ویزیت با یه خط فکری جلو بره. وقت و انرژیتو هم حفظ میکنه.
برای طراحهای گرافیک:
اگه طراح گرافیکی، برندبوک یه مرجع نجاتدهندهاس! همه چی توش مشخصه و لازم نیست هی از کارفرما بپرسی رنگ چی باشه؟ فونت چی بزنم؟
آره، ولی نه لزوماً یه برندبوک ۵۰ صفحهای. حتی اگه تازهکاری، یه برندبوک جمعوجور با رنگها، لوگو، فونت و یه تعریف از لحن برندت میتونه خیلی به کارت بیاد.
واقعیتش اینه که طراحی برندبوک یه کار تخصصیه. اگه کسی که تجربه نداره دست به طراحی بزنه، ممکنه ظاهرش خوب باشه، ولی از نظر مفهومی و استراتژیک به برند آسیب بزنه. پس این کار رو بده دست تیمهایی که هم طراحی بلدن، هم برندینگ رو میفهمن.
اگه تا اینجا خوندی و احساس کردی برندت واقعاً به یه برندبوک نیاز داره، خبر خوب اینه که ما صفر تا صد ساخت برندبوک رو برات انجام میدیم؛ از تدوین هویت کلامی و بصری برند، تا طراحی اصولی و دقیق برندبوک.
برندبوک فقط یه فایل طراحی نیست؛ یه ابزار قوی برای ساخت هویت برندتونه.
اگه دنبال اینی که برندت حرفهای، منظم و متمایز دیده بشه، طراحی برندبوک رو دستکم نگیر. حتی اگه برند کوچیکی هستی، این یه قدم رو جدی بگیر.
لینک های مفید :
روش انتخاب نام برند
بریف طراحی لوگو
تعرفه طراحی لوگو
طراحی هویت بصری
طراحی برندبوک
کاربرد موکاپ در طراحی لوگو
طراحی لوگو با هوش مصنوعی
مراحل ساخت برند
بهترین نرمافزارهای طراحی لوگو
بهترین استودیو طراحی لوگو در مشهد