تعاریف زیادی برای واژه برندبوک وجود دارد چه به زبان لاتین و چه فارسی و همچنین کلمات مشابه زیادی وجود دارد که به اشتباه معنای آن را با برندبوک یکی میدانند مثل کلمه چارت گرافیست که اکثرا با برندبوک اشتباه گرفته میشود.
اما اگر به صورت خیلی کلی بخواهیم تعریفی از کلمه برندبوک داشته باشیم باید بگوییم برندبوک در واقع راهنمای هویت بصری برند میباشد که به منظور های مختلفی از برندبوک در فضای برندینگ استفاده میشود که در ادامه به بیان آن ها نیز خواهیم پرداخت.
برندبوک به معنای کامل تر مرجعی جامع برای برند میباشد که تمامی موضوعات مرتبط با هویت بصری برند در اون قرارداده شده.
برندبوک توضیح دهنده کامل برند هست به این معنا که اگر شخصی برندبوک یک برند را بخواند به موارد زیر کاملا آگاه خواهد شد:
امروزه اکثر برند های بزرگ و حتی کوچکی که قصد بزرگ شدن دارند برای دیده شدن برند خود و برای رساند درست و اصولی مفهوم برند خود برندبوک را عضوی جدا نشدنی و لازم برای بیزینس و کسب و کار خود میدانند که در انتهای این مقاله نمونه ای از برندبوک را در اختیار شما قرار میدهیم.
به صورت خلاصه تر اگر کاربرد برندبوک را بخواهیم بیان کنیم باید بگوییم برندبوک باعث معرفی صحیح برند میباشد و همچنین باعث استفاده درست از هویت بصری برند هست.
برندبوک شامل موارد زیر میباشد:
رنگ سازمانی و اصلی برند مثل برند دیجیکالا که از رنگ قرمز استفاده میکند.
رنگ دومی که اکثرا در کنار رنگ اصلی برند قرار میگیرد.
رنگ هایی که برای تغییر پالت های اصلی رنگ سازمانی مجاز به استفاده هستند و بر اساس اصول روان شناسی رنگ بکار برده شدند.
عبارتی کوتاه که معمولا زیر لوگو درج میشود.
مثل برند کوکاکولا که به صورت اختصاری coke نوشته میشود.
فونت های مرتبط و قابل استفاه برای برند.
مواردی که حتما هنگام استفاده از لوگو لازم است رعایت شود مثل فواصل و اندازه ها.
منظور نحوه درست استفاده از لوگو در حالت های مختلف است مثل کارت ویزیت، سربرگ و…
برند چه ایده و منظوری و چه حسی را به مخاطب میرساند.
مواردی که به هیچ عنوان در طراحی ها و استفاده لوگو نباید استفاده شود و باید اجتناب شود.
لازم به ذکر است که موارد بالا موارد اصلی در برندبوک بود و حتما مواردی جزئی تری هم در برندبوک استفاده میشود که مطمعنا طراح برندبوک باید تمام موارد را رعایت کند.
استفاده از برندبوک برای برند هایی که قصد رشد زیادی دارند لازم و ضروری است و مطمعنا برای این دسته از افراد کاربرد فراوانی خواهد داشت اما داشتن برندبوک را به کسب و کارهای خرد و میدانی توصیه نمیکنیم.
طراحی برندبوک عملی کاملا حرفه ای تخصصی است که به غیر از طراح گرفیک حرفه ای کس دیگری صلاحیت طراحی آن را ندارد اینکه میگوییم صلاحیت آن را ندارد به این معنا است که اگر فرد غیر حرفه ای این کار را انجام دهد جزئیات و نکات مهم و حرفه ای را نمیتواند درست انجام دهد و نتیجه نتیجه مطلوبی نخواهد بود.
لینک های مفید :
روش انتخاب نام برند
بریف طراحی لوگو
تعرفه طراحی لوگو
طراحی هویت بصری
طراحی برندبوک
کاربرد موکاپ در طراحی لوگو
طراحی لوگو با هوش مصنوعی
مراحل ساخت برند
بهترین نرمافزارهای طراحی لوگو
بهترین استودیو طراحی لوگو در مشهد